Cuti2 Malaysia



Al-kisah.. Tersebutlah kisah..
29hb mak n abah ajak g Utara. Katanya nak hantar spupu nak tunang. Udin oh Udin. Pasal la cari jauh2 sampai ke Perlis. Puas dimarah dek Ust Najib bile same2 memikirkan kerja berlambak yg tak siap. KarSis USIM '09 bermula 10 Julai - 18 Julai. Banyak perkara yg perlu diselesaikan. Hasrat hati memang tak nak bercuti, tapi yg nama Anak bukan mudah untuk membantah. Maka perjalanaku pun bermula..

Hari Pertama : 'Azab kabiir nak sampai ke Perlis dari selatan. Uda ku Husni, K.izan, Nazmi Irham, Huda Izati, Nazmi Imran mula journey dari JB. Mak, Abah Khairi tunggu di Highway Tangkak. Dan ku hanya tunggu di Nilam Court, Nilai. Setibanya di Perlis, jam 9mlm, Asrama Sek. Keb. Guar Nangka Arau menjadi tempat penginapan 30org rombongan.

Hari Kedua : Keesokan harinya rombongan meminang pun sampai kerumah pihak perempuan. Pergi meminang sekejap je, berjalan yg selebihnya. ngeh ngeh ngeh. Sejurus lepas meminang Padang Besar menjadi tempat tumpuan mak yg smemangnya teruja dgn tempat2 shoping. Dapat la pow sikit. Hehehe.

Hari Ketiga : Sambung pulak kat Pekan Rabu. Kebetulan Adik ku Khairi ambik degree di Kolej Universiti Insaniah so dia paham la selok belok kat sana. Jumpa la spupu yg ada kt Aloq Staq die saran g Gunung Jerai. Tinggi tuuu.. Itulah pertama kali menaiki gunung dgn kereta. Berasap kereta dibuatnya. Mak yg ketakutan mengatasi kerisauan dgn berleter. Hehe.. Macam2..
Terus ke Tg. Dawai. Melawat pantai pulak. Makan dan cari hotel. Nak jd ceritanya, keliling Tg. Dawai tu tak ada hotel/rmh tmpangn/chalet. yg ada hanya kem latihan PLKN/Damai Resort. Disebabkan serik naik ke Gunung Jerai, perasaan waspada tinggi bile tmpat2 di Tg. Dawai tu keliling dgn hutan. Tak jumpa tempat berteduh kami terus ke Sg. Petani dan jumpa tempat tinggal di Hotel CT View. Pencarian hotel tu cukup kelakar. Yuan Homestay.. 1 papan tanda kecil yg ku ternampak. Tempat'y didalam taman. Suluh punya suluh, 3org amoi tunggu depan rumah. Rupanya rumah tumpangan. Huuhu. Nasib tak daftar masuk lg. Pekena sup tulang kat pekan cukup puas hati.

Hari Ke-empat : Esoknya pergi pulak ke Kota Kuala Muda utk jumpa dgn spupu sebelah mak. Banyak sejarah Tsunami terpalit di Kuala Muda. Terimbau saat bencana Tsunami ku berada di KUSZA, Terengganu. Tragedi yg cukup menyedihkan. Pergi pula tempat kesan Tsunami juga, Pantai Merdeka. Pekena pulak mee udang kat Kg. Pulau Sayak lepas tu. 1st time rasa kenikmatan mee udang. Alhamdulillah, laziz jiddan.
Disebabkan dah janji dgn Irham, Huda, Imran, terpaksa pulak cari hotel yg ada kolam renang. Singgah di Hotel Cinta Sayang, SP. Bermandi mandalah di sana. Tak pandai berenang pun. Huhu..

Hari Ke-lima : Perjalanan diteruskan lagi ke Sungai Dua, Perak. Jalan-jalan cari makan. Pekena Mee Udang lg skali kat situ. smemangnya mee udang menu utama ditempat itu. Memang sedap. Berbaloi-baloi. Harganya pun sedap. Huhuhu.. Singgah sekejap lepas tu ke rumah abg k.izan(akak ipar). Minum2 sikitterus gerak ke Lumut, Perak. Tak boleh nafi Malaysia ni memang cantik dan semulajadi. Permandangan memukau kalbu. Sebelum sampai di Lumut, kami singgah elihat permandangan di Damar Laut. Subhanallah. Cantik dan sempurna ciptaan Allah. Sambung pulak ke Teluk Batik. Menginap di Lumut Marina Cove Resort (ade kolam renang). Cantik permandangan di sana.

Hari Ke-enam : Makan free pg tu. Macam2 ada. Susahnya nak sampai ke Nilai. Macam2 program. Singgah pulak di Ipoh, Perak. Sahabat karib uda tunggu di sana. Selesai semuanya, terus balik ke Nilai, N.Sembilan. Bersedia mengadap kerja yg berlambak. 'Azab kabiir. Bersedia telinga nak dengar kemarahan sahabat2 di sana. Maaf sahabat2 MPP dan yg lain. Ku terpaksa. Dilema oh Dilema..

Firman Allah dalam Surah al-Fatir ayat 27-28: (maksudnya) Tidakkah Engkau melihat bahawa Allah menurunkan hujan dari langit, lalu Kami keluarkan dengan air hujan itu buah-buahan yang berlainan jenis dan rupanya; dan di antara gunung-ganang pula ada yang mempunyai jalur-jalur serta lorong-lorong putih dan merah, yang berlainan warnanya dan ada juga yang hitam legam; Dan demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang yang melata serta binatang-binatang ternak, ada yang berlainan jenis dan warnanya? sebenarnya yang takutkan Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.

Melihat keindahan alam amat di galakkan dalam Islam supaya kita kenal penciptanya. Manusia seringkali lupa dan alpa berdiri dan berjalan dimuka bumi ini. Melihat dengan mata hati menyaksikan keindahan ciptaanNya satu sunnah yang digalakkan untuk kita sentiasa sedar datangnya kita dari tanah dan kembalinya juga ke tenah.

Ribuan terima kasih kepada uda dan k.izan yg banyak support kami jalan2 cari makan. Pengalaman ni takkan dapat dilupakan. Terima Kasih.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails