Jatidiri sebagai Muslim

­Umat Islam dewasa ini mengalami polimik, pelbagai masalah dan penentangan dari pelbagai sudut. Kita diserang bertubi2 dengan serangan yang berbentuk mental dan fizikal. Teringat sewaktu belajar subjek تيّار التنصيري yang diajar oleh Syiekh dari Mesir, Dr. Mustofa yang menjadikan saya faham situasi dunia. Walaupun ustaz mengajar sepenuhnya dalam b.arab, namun apa yang ingin disampaikan alhamdulillah sampai ke pengetahuanku. Teringat sewaktu saya mengambil peperiksaan subjek itu, ustaz amat2 risau kalau2 saya tak dapat menjawab soalannya. Jelas diwajahnya menunjukkan kerisauan dan kerap lalu lalang ditempat dudukku didalam dewan peperiksaan. Terima kasih ustaz atas keperihatinan ustaz dan ilmu yang tak pernah ana lupa.

Rupa2nya Islam ini ingin diserang dengan pelbagai cara oleh pihak musuh. Dari kiri, kanan, depan, belakang, atas dan bawah semuanya diserang oleh musuh2 Islam. Musuh Islam terdiri daripada orang-orang Yahudi dan Kristian serta Agama-agama selain agama Islam. Sebelum perang salib berlaku dan menyaksikan kemenangan besar umat Islam pada waktu itu, serangan kepada umat Islam berbentuk fizikal dan kekerasan. Berbentuk peperangan. Namun setelah mereka tewas, mereka faham bahawa kekuatan umat Islam adalah pada selongan JIHAD FI-SABILILLAH!!!. Mereka yakin bahawa mereka tidak akan menang lagi dengan cara peperangan. Tetapi kita mesti ingat firman Allah dalam surah Al-Baqarah : 120

وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.
Sememangnya kita tidak boleh berburuk sangka kepada orang lain tetapi kita perlu berhati2 dengan golongan yang telah disebut oleh Allah s.w.t ini kerana sejarah mungkin berulang. Setelah perang salib mereka datang dengan pelbagai ideologi2 pemikiran yang menyesatkan tanpa kita sedari. Sebagai tindakan awal mereka, mereka mewujudkan sekumpulan orentalis yang mempelajari Islam dan mendalami bait2 bahasa Al-Qur’an dengan tujuan untuk memesongkan ayat2 suci Al-Qur’an tetapi Allah telah menjanjikan kesempurnaan dan mukjizat ayat2 Al-Qur’an tidak boleh digugat dan diubah sehingga akhir zaman. Yang boleh diubah hanyalah pengertian dan huraiannya. Orentalis merancakkan program memesongkan pengertian dan huraian ayat2 Al-Qur’an supaya dapat mengawal pemikiran dan pandangan Muslim. Mereka tidak berjaya pada awalnya namun mereka byk menghasilkan kitab2 orentalis yang amat2 bahaya bagi umat Islam.

Seterusnya mereka masih tidak berdiam diri, mereka datang dengan sekularisme yang mengasingkan agama dengan kehidupan seharian. Kesan daripada sekularisme dapat kita lihat sehingga sekarang membuktikan mereka berjaya mengubah minda kita dengan sistematik. Kita umat Islam perlu memikirkan suatu elemen penting untuk menghapuskan agenda sekularisme ini terpadam. Perancangan 10tahun, 20tahun, 50tahun perlu dibuat dengan segera kerana mereka telah merancangnya dengan teliti 50tahun yang lalu.

Setelah beberapa serangan kini datang pula liberalisme. Idea untuk menyamaratakn hak2 manusia dari pelbagai aspek. Hak2 kesamarataan sebagai individu, pesaing, pronsip reformasi, hal pendidikan, sosial, perdagangan, media dan macam-mcam lagi. Kononnya perjuangan mereka ialah untuk menegakkan kebenaran dan membantu yang dizalimi. Apabila menyentuh isu ini, saya terpanggil untuk menyatakan bantahan keatas SIS yang semakin hari membuatkan saya meluat dengan tindakan mereka yang kononya ingin menegakkan hak wanita khusunya wanita Islam di Malaysia. Sister in Islam yang mempunyai pakatan besar dalam pentadbiran malaysia ini mempunyai hubungan yang amat rapat dengan Imam Besar Aminah Wadud. Saya tidak ingin menghurai kes ini namun inilah bentuk2 serangan yang kita sebagai umat Islam perlu hadapi dan tidak hanya menuding jari menyalahkan sama sendiri dek kerana kesalahan yang remeh temeh. Banyak lagi agenda kebersamaan untuk kepentingan Islam yang perlu kita utamakan.

Saya selalu berpegang kepada kata2 ini, “tiada siapa yang akan menegakkan Islam melainkan umat Islam sendiri. Mana mungkin orang agama lain yang ingin melihat Islam tertegak dibumi ini”. Sama2 lah kita renung2kan..

0 comments:

Related Posts with Thumbnails