KarSis '09

“Akak.. update la aktiviti KarSis 09 dalam blog akak..” Baik.. akanku tunaikan apa yang dikau pinta wahai adik2ku..(“,)

Karnival Mahasiswa USIM 2009 (KarSis ’09) banyak mendapat kritikan membina dari pelbagai pihak. Hatta nama singkatannya jadi bualan orang. Kata orang, indah nama indahlah rupanya. Betul ke? Emm.. Orang kata bukan kita kata kan? Tak indah ke nama tu? Aha.. Mari saya bongkarkan sejarah KarSis ’09.

KarSis tercetus dari idea Majlis Perwakilan Pelajar sesi ini sendiri tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Tujuan utama KarSis ’09 ini dijalankan adalah utk menyatupadukan dan mengeratkan lagi hubungan antara Kelab dan Persatuan di bawah MPP USIM khususnya dan Persatuan diluar kelolaan MPP umumnya.

Senarai Kelab dan Persatuan yang bernaung dibawah Bahagian Hal Ehwal Pelajar:

Majlis Perwakilan Pelajar
Kelab Islam Hadhari
Kelab Penyayang
Kelab Pemadam
Kelab Debat
Sekretariat Permuafakatan Siswa/i
Urusetia Kesenian Pelajar
Sekretariat pencegah rasuah
Pembimbing Rakan Universiti
Sekretariat rukun Negara
Kolej Kediaman Nilam Court
Kolej Kediaman Desa Jati
Kolej Kediaman Camelia Court
Kolej Kediaman Pandan Indah
Kolej Kediaman Sutera Indah
Urusetia Pembangunan Mahasiswa
Kolej Kediaman Acacia
Urusetia Sukan dan Rekreasi Pelajar
Sekretariat Rakan Muda

Pelbagai persoalan yang timbul disebabkan ketidaksepaduan MPP dan Kelab & Persatuan yang sedikit sebanyak membantutkan pergerakan gerakan mahasiswa USIM. Sempena 10 tahun USIM, perkara ini dilihat perlu diselesaikan dan diselaraskan segera dengan menjalinkan semula hubungan baik diantara gerakan mahasiswa.

Disamping itu, KarSis ’09 dengan temanya “Mahasiswa Pemacu Minda Pragmatis” digerakkan istimewa untuk mahasiswa USIM bagi bersama membina semangat kemahasiswaan yang tebal untuk menjadi pemimpin masa hadapan yang lebih berwibawa. Zaman ini bukan zaman merenung dan termenung. Zaman ini adalah zaman bergerak dan berlari lebih pantas dan terus pantas. Jangan dek kerana terbelenggu dan terikat dengan pemikiran yang jumud menyebabkan kita masih berada ditakuk yang lama.

MPP dengan motto nya Motivasi, Professional, Perubahan berhasrat untuk mencapai ketiga-tiga hasrat disamping memastikan impak kepada mahasiswa. Namun segalanya tidak akan berlaku jika tidak mendapat kerjasama dari sahabat-sahabat mahsiswa yang lain. Apa yang penting??? Kerjasama!!! (trade mark ku semasa sesi pengenalan calon) Sebagai hadiah kepada mahasiswa, kami menghidangkan pelbagai program yang kami harap tidak ada istilah ‘syok sendiri’ sekaligus memberi manfaat kepada mahsiswa untuk mengambil intipati yang terbaik.

Dari mahasiswa kami datang, kepada mahasiswa kami berbakti. Jadi, segala program yang disediakan didalam KarSis ’09 demi meningkatkan pemikiran dan kematangan mahasiwa disamping mengikut syariat dan landansan yang tepat. Jika ada yang kurang tepat, dialu-alukan untuk melaporkan dan berhujjah dengan tenang dan berhikmah.

Diantara program2 lengkap yang dirancang didalam KarSis ’09 ialah :


Perasmian Pembukaan & Konsert Rabbani

PIC : Hilmi
ULPM
Kelab Debat
Ajk konsert c-fest ke-5

Tarikh : 2 Oktober 2009
Masa : 8.30 malam – 11.30 malam
Tempat : Pusat Kemudahan Pelajar
Jemputan : Prof. Dato’ Dr. Mohamed Asin Dollah, Timbalan Naib Canselor HEP.
Kumpulan Rabbani, Atra dan Sekretariat.

Program ini telah lepas dan sokongan dari semua agak memberangsangkan Alhamdulillah. Terima kasih kepada PIC program yang telah menjayakan majlis perasmian ini dengan jayanya. Terima kasih tidak terhingga kepada mahasiswa yang menonton live perasmian pembukaan dan penampilan pertama Rabbani di IPT tanpa Allahyarham Ust Asri. Warga USIM bertuah dan terima kasih diucapkan Rabbani.

Karnival Muslimah Cergas 09

PIC : Ainul Faridah Abdullah
Maisarah Mohd Rafie
USRP (Razlan)
JAKSA Acacia, Jati, Nilam, Camelia.

Tarikh : 10 Oktober 2009
Masa : 8.30 pagi – 5.00 petang
Tempat: Pavillion dan Pusat Sukan
Pertandingan : Bola Jaring
Bola Tampar
Bola Baling
Futsal
Yuran : RM 2 setiap seorang

Karnival khusus untuk mahasiswi julung-julung kali diadakan di USIM dimana dijangkakan hampir 0 muslimin semasa pertandingan berlangsung. Namun kita tak dapat nafikan persediaan untuk menjalankan pertandingan ini menggunakan tenaga gagah dan pengalaman dari muslimin terutamanya. Ini kerana pertandingan seumpama ini masih belum pernah dijayakan secara besar-besaran di USIM.
Walaupun kompleks sukan wanita yang heboh dibincangkan tidak wujud di USIM tapi itu insyaALLAH tidak menjadi penghalang untuk kita menjalankan perkara yang dituntut syara’. Jangan membuat alasan diatas perkara yang bukan masalah. Bimbang kita diketawa orang dek kerana kebodohan kita. Sama-sama kita menjayakannya dan mendoakan semoga Karnival sukan wanita akan berjaya dilaksanakan.


Sidang Pleno USIM

PIC : Mohd Hazimin Harun
Mohad Sulaiman Abdullah
Umar Mukhtar Mohd Noor
Nursyuhada M.Zulkifli

Tarikh : 4 Oktober 2009
Masa : 2.00 pagi – 5.30 petang
Tempat : Bilik Mesyuarat FSU
Usul/domain yang disentuh:
Akademik
Kerohanian
Kebudayaan
Kepimpinan
Etika dan Sahsiah diri
Kesukanan

Sidang Pleno telah berjaya dijalankan semalam disertai oleh kebanyakan kelab dan persatuan USIM termasuk Majlis Perwakilan Pelajar yang dipengerusikan oleh YDP MPP, Saudara Alif Ismail. Sidang pleno USIM julung-julung kali diadakan ini ala parlimen yang membincangkan isu-isu dasar yang pelbagai menggunakan kaedah pembentangan usul dan perbahasan usul.
Berlaku sedikit perdebatan di dalam Sidang Pleno yang diadakan membuktikan mahasiswa USIM hakikatnya mempunyai intelektual kelas pertama yang perlu diasah lagi supaya USIM dapat merealisasikan usaha untuk melahirkan pemimpin yang berwibawa dimasa hadapan.
Walaupun dilihat masih ada kekurangan dan kelompongan, namun itu dianggap sebagai titik permulaan kearah pemikiran mahasiswa yang pragmatis. Diharap MPP sesi depan akan meneruskan perjuangan ini untuk melahirkan mahasiswa yang berjatidiri unggul. Untuk pengetahuan semua, resolusi hasil dari pembentangan usul dan perbahasan perwakilan akan diwar-warkan kepada seluruh masyarakat kampus melalui Speaker Corner yang akan kita jalankan mulai hari Isnin sehingga Khamis didataran Pusat Kemudahan Pelajar (PKP). Semoga usaha ini dihargai oleh semua dan ucapan ribuan terima kasih kepada sahabat-sahabat kelab dan persatuan serta pemerhati yang memberi kerjasama yang padu bagi memastikan kelancaran Sidang Pleno USIM. Syukran.


Taklimat AUKU

Tarikh : 17 Oktober 2009
Masa : 2.00 pagi – 5.30 petang
Tempat : Bilik Mesyuarat FSU

Publisiti yang menyeluruh telah dibuat untuk program ini namun program ini terpaksa ditunda kepada tarikh yang lain disebabkan hal-hal yang diluar kawalan KarSis ‘09. Pelbagai usaha dijalankan namun masih tidak mampu dijalankan didalam minggu KarSis ’09. Warga KarSis ’09 kesal dengan penangguhan Taklimat Auku ini kerana gerak kerja telah pun dijalankan namun terpaksa ditangguhkan ke tarikh yang akan diberitahu kemudian.


Pameran Persatuan

Tarikh : 5 – 8 Oktober 2009
Masa : 8.00 pagi – 5.30 petang
Tempat : Pusat Kemudahan Pelajar
Jemputan : Tiada

Pameran persatuan sememangnya dijalankan setiap tahun bagi memperkenalkan kelab dan persatuan yang bernaung dibawah Bahagian Hal Ehwal Pelajar. Tahun lepas ia diadakan di bangunan FSU namun tahun ini kita buka di PKP kerana disitu kita akan mulakan speaker corner dan pelbagai aktiviti dipentas berhampiran dengan kelab dan persatuan tersebut. Semoga pameran ini akan menarik minat mahasiswa untuk bergiat aktif dengan kelab dan persatuan didalam USIM bagi mendapatkan bukan sekadar sijil tetapi pengalaman yang berharga. Hidup ini bukan selamanya, berusahalah bermula dari detik ini untuk menjadi orang yang berguna supaya akan memberi manfaat kepada orang lain dimasa hadapan. Bimbang jika tidak ada niat dari sekarang, kita meninggal dunia dengan tiada bakti jaksa bahkan niat dan usaha pun tidak ke arah itu. Ayuh kita sama-sama membina jatidiri kita masing-masing kearah pembinaan umat Islam yang lebih unggul. Islam pasti menang. Yakin dan bersedialah untuk menjadi pimpinan Islam.


Dialog 1 Malaysia

Tarikh : 7 Oktober 2009
Masa : 2 pagi – 6.00 petang
Tempat: DKF 1.2 (FKP)
Jemputan : Jemputan Luar
* program sepenuhnya dikelolakan oleh Bahagian Hal Ehwal Pelajar.

Pelbagai komentar yang dapat dilihat dari blog KarSis ’09, http://www.karsis09.blogspot.com/. Jangan mudah melatah wahai mahasiswa yang professional. Jika anda melatah membuktikan MPP masih tidak berjaya menyerapkan kreadibiliti mahasiswa yang professional sepertimana kami canangkan didalam moto kami, Motivasi Professional, Perubahan.
Ilmu adalah ilmu. Jangan dicampur adukkan ilmu dengan sentimen yang tidak baik. Biarkan ilmu itu berlegar dengan sendiri dan jangan dihalang. Proses penyerapan dan penerimaan itu yang perlu diambil kira. Adakah kita mengambil yang positif dan membuang yang negative atau sebaliknya. Tiada masalah dengan dialog 1 malaysia ini kerana kita menyokong gagasan 1 Malaysia yang diwar-warkan oleh YAB PM kita. Adakah anda faham dan arif tentang apa itu 1 Malaysia? Belum bukan? Sebelum kita menyokong atau menolak, dengar dan perincikan dulu. Bimbang kita tersalah membuat keputusan dek kerana nafsu amarah yang tidak terkawal. Be professional. Kita mahasiswa yang membawa suara mahasiswa bukan mana-mana sentimen luar. Teruskan mencari ilmu dan pengalaman. Kita masih muda dan neutral, jangan keruhkan peranan kita sebagai mahasiswa yang intelektualnya kelas pertama. Mahasiswa USIM terbaik insyaAllah..


Jom Masuk ‘U’

PIC : Nur Fadhilah Dalilah Daiyana
Kelab Pemadam
Kelab Penyayang

Tarikh : 8 Oktober 2009
Masa : 8.00 pagi – 3.00 petang
Tempat: DKF 1.2 (FKP)
Jemputan : SMKA Shams, Seremban
SMAP, Kajang
SMA Sharifah Rodziah, Melaka

KarSis ’09 bukan sahaja bermain dikalangan mahasiswa untuk mahasiswa didalam USIM malah mahasiswa untuk masyarakat luar supaya kita dapat mengaplikasikan terus apa yang kita katakana “mahasiswa bersama masyarakat”. Ramia orang pertikaikan USIM tidak nampak peranannya kepada masyarakat sekelilingnya terutama sekali masyarakat di Nilai. Tapi wahai warga Malaysia sekalian, ketahuilah bahawa kebanyakan masjid di Nilai dan berdekatan Nilai adalah mahsiswa USIM. Macam-macam sumbangan yang mahasiswa USIM telah beri termasuklah tusyen dan kelas membaca Al-Qu’an.
Kesinambungan dari itu, KarSis ’09 menjemput adik-adik dari 3 buah sekolah ini untuk melawat dan mengenali USIM supaya suatu hari nanti USIM akan menjadi pilihan mereka yang pertama selain memberi motivasi untuk berjaya sampai ke menara gading. Tak kenal maka tak cinta. Bila dah kenal…cinta la kan? Hehehe.. kita boleh guna kata-kata ini dalam hal ini tp tidak dalam hal tertentu. Selamat datang adik-adik Seremban, Kajang dan Sharod. Inilah bakti kami untuk anda.


Seminar Seronok Berpersatuan

PIC : Pembimbing Rakan Sebaya

Tarikh : 9 Oktober 2009
Masa : 3.00 pagi – 5.00 petang
Tempat : DKF 1.2 (FKP)
Jemputan : Saudara Razlan Ahmad

Seminar ini adalah untuk menggalakkan mahasiswa menceburkan diri dan mencari pengalaman bekerja membuat program serta menjadi pengurus yang berjaya. Softkill adalah value added yang diperlukan dewasa ini. Perkara ini tidak boleh dipaksa tetapi mestilah datang dari kerelaan hati sendiri untuk membina jatidiri dan jiwa yang kental. Hanya diri sendiri yang merubah diri. Jangan kita berubah kerana orang lain bimbang kita akan kecewa kerana orang lain juga adalah manusia biasa yang pastinya akan melakukan kesilapan. Apabila kesilapan telah terbongkar atau kehilangan orang, perubahan itu akan dianggap penyesalan. Berubahlah kerana ALLAH kerana hanya DIA yang kasihNYA tidak berubah dan wujudNYA sampai bila2.


Solat Hajat dan Motivasi

PIC : Afiq dan Aida
Pembimbing Rakan Universiti

Tarikh : 9 Oktober 2009
Masa : 7.00 petang – 9.30 malam
Tempat: Dataran Kolej Kediaman Nilam Court
Jemputan : Penceramah Luar

Solat hajat ini diawalkan kerana bagi kami di pihak MPP, bermulanya solat hajat ini bukanlah 1minggu sebelum peperiksaan tetapi lebih awal lagi. Jadi kami harap perubahan ini juga dapat merubah persepsi masyarakat umumnya dan kampus khususnya tentang peranan solat hajat ini dalam kehidupan kita seharian. Marilah kita sama-sama memperbanyakkan solat sunat bagi meningkatkan keimanan dan kecintaan kita kepada Allah. Bimbang penumpuan yang melampau terhadap dunia melalaikan kita tentang peripentingnya hal akhirat. Akhirat yang utama. Kejar akhirat, dunia pun dapat kerana untuk mendapat kebahagiaan akhirat itu wasilahnya didunia.
Ayuh kita sama-sama turun dan menjayakan solat hajat dan motivasi ini. Semoga Islam sentiasa menang dan unggul di seluruh pelusuk dunia dengan berkat pengorbanan kita menjayakan amal ma’ruf.


Malam Kebudayaan Siswi

PIC : Ainul Faridah Abdullah
Arijan
Maisarah Mohd Rafie

Tarikh : 9 Oktober 2009
Masa : 8 malam – 11.30 malam
Tempat : DKP 2
Jemputan : Tiada
Pertandingan :

Nasyid Berkumpulan
Nyanyian solo/duet
Sajak/Puisi
Yuran : RM 2 setiap seorang

Program ini khusus untuk muslimah dimana kita akan membuka ruang dan peluang untuk menunjukkan bakat. Ada yang kurang bersetuju mengatakan kenapa mesti tertutup? Kalau terbuka barulah menaikkan semangat keberanian mahasiswi untuk berhadapan dengan orang ramai. Dikatakan realiti masyarakat dewasa ini memerlukan wanita yang berani bercakap dikhalayak ramai tidak kira lelaki atau perempuan.
Tuan hamba yang bercakap… Ni nak pesan… Cakap siang pandang-pandang na… itu bab bercakap/dakwah. Bukan mengalunkan suara.
Jawapan dia panjang kerana banyak perbahasan mengenai isu ini. Apa pendekatan yang KarSis ‘09 sesi ini ingin tonjolkan adalah imej sebenar kebudayaan Islam. Islam tak boleh menyanyi ke? Tak boleh berpuisi ke? Tak boleh manari ke? Tak boleh berdikir ke? Siapa kata tak boleh? Islam itu syumul. Sempurna dari semua sudut. Tetapi ada batasannya.. kerana apa? Untuk menjaga kemaslahatan manusia. Allah s.w.t yang mencipta kita, maka kepada Allah jualah kita kembali. Macamana nak tau yang betul dan yang salah? Allah utuskan Rasulullah s.a.w yang tercinta. Rasulullah dah wafat macamana? Rasulullah s.a.w sebelum wafatnya telah meniggalkan 2 benda yang amat berharga. Jika kita pegang yang ini insyaALLAH tidak akan sesat. Apa dia? Al-Qur’an dan As-Sunnah.. Sumber rujukan kita sebagai Muslim.
Bila nak hurai isu ini panjang. Jadi mari kita jayakan dahulu program ini sebaik mungkin agar membuka mata sesetengah pihak tentang beza yang hak dan yang batil. Jangan kita menyokong atau cenderung kepada yang batil, bimbang kita termasuk dikalangan mereka. Seperti juga jangan kita lakukan apa2 yang kita ragui/syak.


National Talk

PIC : Sepenuhnya Exco Akademik dan Linguistik MPP

Tarikh : 11 Oktober 2009
Masa : 9.00 pagi – 6.00 petang
Tempat : DKP 3
Jemputan : Penceramah Luar

Program ini juga julung-julung kali diadakan. Jemputan yang hebat-hebat akan membincangkan isu yang kritikal. Rugi jika tidak menyertainya. Tak dapat nak hurai panjang program ini kerana bukan dibawah pantauan saya. Boleh alert dengan poster dan publisiti di kampus ye.


Opkim

PIC : Najib Taha
Kelab Islam Hadhari
Sekretariat Rakan Muda

Tarikh : 11 Oktober 2009
Masa : 8.00 pagi – 10.30 malam
Tempat : Batang Benar

Mahasiswa bersama masyarakat. Program ini berbentuk khidmat masyarakat yang didalamnya terdapat pelbagai aktiviti menarik yang mampu membina kemahiran komunikasi dikalangan mahasiswa. Turun dan berhubung terus dengan masyarakat sebenar bukan perkara yang mudah dan memerlukan kesabaran, kemahiran dan kesungguhan untuk memahami kehendak masyarakat luar yang mempunyai latarbelakang yang berbeza. Program ini seringkali dilakukan oleh kelab SRM, PRU dan sebagainya. Namun KarSis ’09 akan mencuba angle yang terbaik membezakan program ini dengan program yang biasa2. Sokongan anda amatlah diharapkan.

4 comments:

wah...detailnye kalah blog rasmi KarSis09...mantap2!..musliamt power!!

yeah..muslimat power! power! power!

p/s: menjawab trus psoalan2 dlm shoutbox KarSis09..syabas kak!

fuh~ post terpanjang di abad neh.

p/s : saadah, control cket. merecik kt an nih. hehe.

Aha...
ade lg terbuku dlm hati tu..cume byk sgt,meleret lak nnti nk tulis..huhuhuhu
Aha...ok...
jom kita jayakan bersama..!!masing2 jalankan peranan masing2 utk memberitahu mahasiswa bahawa kita cakna kepada mereka..
Jom KarSis!!!

Related Posts with Thumbnails