Pesanan Buat Diri (Isteri)


Ummu Hakim berpesan kepada puterinya pada malam pertama perkahwinannya sebagai berikut:


”Anakku, engkau akan meninggalkan suasana tempat engkau dilahirkan, engkau akan meninggalkan sarang tempat engkau dibesarkan dan berpindah ke sarang lain yang belum pernah kau kenal. Engkau memperoleh teman hidup yang belum biasa menemanimu. Ia menjadi berkuasa ke atas dirimu dan menjaga kehidupanmu. Kerana itu, hendaklah engkau dapat menempatkan dirimu sebagai hamba sahaya baginya, dan dengan demikian ia akan menjadi budak bagimu. Anakku, perhatikanlah beberapa sifat utama yang kupesankan kepadamu, kerana hal itu akan menjadi bekal atau simpanan yang baik bagimu...


1. Temanilah suamimu dengan cara hidup bersederhana, merasa cukup dengan apa yang ada dan bergaullah dengan baik dan patuh.


2. Jagalah dirimu di hadapan matanya dan hidungnya, agar engkau tidak kelihatan buruk dalam pandangannya dan jangan sampai dia mencium bau yang tidak sedap dari badanmu. Bercelaklah, karena celak merupakan hiasan terbaik. Ketahuilah bahawa air adalah pengganti terbaik minyak yang tidak kau punyai


3. Perhatikanlah dengan baik waktu makan suamimu dan jagalah ketenangan di waktu dia sedang tidur, kerana rasa lapar dapat menimbulkan kemarahan, dan tidur yang terganggu biasanya juga membangkitkan kemarahan.


4. Jagalah keamanan rumahnya dan keselamatan hartanya serta peliharalah kehormatan suamimu dan hormatilah anggota-anggota keluarganya. Sebab dengan menjaga keselamatan harta bendanya engkau akan mendapat penghargaan, dan dengan menghormati anggota-anggota keluarganya, engkau akan mendapat perhatian yang baik.


5. Jangan sekali-sekali membicarakan rahsia suamimu kepada orang lain dan jangan pula engkau menentang perintahnya, kerana jika menyebarkan rahsianya engkau tidak akan jujur terhadap dirimu, dan jika menentang perintahnya dia akan marah kepadamu.


6. Janganlah engkau gembira di saat dia sedang sedih, jangan pula engkau kelihatan sedih bila dia sedang bergembira. Sebab, yang pertama itu menunjukkan kependekan fikiranmu, sedang yang kedua dapat mengeruhkan fikirannya.


7. Jadilah engkau orang yang paling menghormati suamimu, dia pasti akan menjadi orang yang paling besar memberikan penghargaan kepada dirimu. Jadilah engkau orang yang paling mudah menyetujui pendapatnya, dia tentu akan menjadi orang yang paling lama menemani hidupmu.


8. Ketahuilah, engkau tidak akan dapat memperolehi keinginanmu sebelum engkau mengutamakan kesukaannya daripada kesukaanmu sendiri atau lebih mengutamakan kesenangannya daripada kesenanganmu sendiri, baik dalam hal-hal yang engkau sukai mahupun yang tidak engkau sukai. Semoga Allah s.w.t menunjukkan pilihan yang baik bagimu.


* Petikan disunting dari buku Mutiara Perkahwinan Menurut Ajaran Islam. Moga terpahat kukuh didalam jiwa dan ingatanku agar menjadi pedoman menjadi seorang isteri solehah kepada seorang suami yang soleh, Zulhadi Mohamad...

(http://www.chegupk.blogspot.com/)

1 comments:

salam alaik..
salam singgah ;)


بَارَكَ اللهُ لَكَ وَبَارَكَ عَلَيْكَ وَجَمَعَ بَيْنَكُمَا فِيْ خَيْرٍ.

“Semoga Allah memberi berkah kepadamu dan atasmu serta mengumpulkan kamu berdua (pengantin laki-laki dan perempuan) dalam kebaikan.”
(HR. Penyusun-penyusun kitab Sunan, kecuali An-Nasai dan lihat Shahih At-Tirmidzi 1/316)

Related Posts with Thumbnails