Panggilan Dari Palestin





Assalamu'alaikum w.b.t

Perjalanan sejarah kehidupan di Palestin sekali lagi menguji semangat ukhuwah kita sebagai seorang Muslim. Lifeline 4 Gaza yang disertai oleh kebanyakan orang yang perihatin di atas keperitan yang di alami oleh saudara kita di Palestin. Israel dan sekutunya Yahudi terus menerus memberi tekanan dan membunuh rakyat Palestin sewenang2nya. Israel adalah bangsa yang dimurkai Allah. Bangsa yang angkuh, sombong seolah2 hanya mereka yang layak hidup di muka bumi Allah ini. Walau hakikatnya mereka tidak ada tempat langsung di bumi ini. Darah orang Muslim serta yang lainnya itu adalah halal bagi mereka. Membunuh itu hobi mereka dan membuat Muslim terseksa itu matlamat mereka. Anggapan Muslim lebih hina dari anjing/ binatang membuatkan keturunan mereka sangat keji. Mereka sanggup buat apa sahaja asalkan kita tunduk kepada mereka dan menyerahkan apa yang mereka kehendaki.

TIDAK... TIDAK...TIDAK...!!!

TIDAK sama sekali kami ummat Islam akan menyerahkan Baitulmaqdis dan Palestin kepada kamu wahai Israel LAKNATULLAH... Itu janjiku dan itu janji saudara2 ku. Itu janjiku. Andai sampai darahku memancut keluar dari badan ku, akanku cuba gapai tangan menghunus kembali pedang selagi nyawa masih di badan. Jika ada seruan jihad, dan ibu bapa ku sedia bermujahadah, akanku bungkus kain baju ku untuk terbang ke sana. Rasanya tak sanggup untuk melihat saudara2 ku terus menerus di seksa sebegitu rupa. Rasa sayang ku sangat mendalam kepada mereka.

Menyesalku tidak terkira disebabkan tergadai prinsip bagi meraikan sahabat2 yang tidak memboikot barangan2 dari buatan Israel dan sekutunya. Saya memboikot beberapa keluaran dari mereka dan tidak menyokong sesetengah dari perkhidmatan2 yang secara jelas digunakan oleh Israel dan sekutunya Amerika untuk memusnahkan saudara2 Muslim. Pada awalnya saya sangat bertegas dalam hal ini. Isu boikot sangat significant sebenarnya dan sangat memberi kesan kerana ia benar2 akan menggugat ekonomi mereka. Tapi kenapa kita tidak bersungguh2 dalam menjalankan misi boikot ini? Kenapa masih beralasan? Jika ada alternatif lain (selain yahudi & israel) teruslah tinggalkan product tersebut. Rugi? Tak sehebat buatan Yahudi? Tak kisah semua tu. Yang penting ianya afdhal dan boleh digunakan. Kecanggihan takkan boleh di bawa ke mana2 jika kita menyokong penzaliman ke atas saudara2 kita.

Sahabat2 pembaca sekalian, ayuh kita sama2 ambil peduli kisah penderitaan saudara2 kita. Cuba duduk sejenak, pejam mata dan bayangkan anda di tempat mereka. Dikepung kiri dan kanan. Anak2 mati dibunuh. Suami ditembak dihadapan mata. Senjata? Tidak ada sebilah parang pun di tangan untuk membalas tembakan zionis. Senjata apa yang anda akan gunakan? Doa... Doa... Doa... dan mengharap bantuan dari orang luar. Tapi tiba2 orang luar pun menyokong agenda Israel dan Yahudi. Apa perasaan anda? Ibu bapa, Suami, Anak, Saudara-mara habis dibunuh, tiba2 dengar saudara2 se-Islam diluar Palestin bergelak ketawa menyokong Israel dan Yahudi dengan hanya mengatakan, "zalim betul Israel ni". Itu sahaja tindakan dari orang yang berada di luar Palestin. Agak2 la ape akan anda kata pada waktu itu? Agak2 la...? tepuklah dada tanyalah iman.

Sejak semalam saya mengikuti kisah yang melanda sahabat2 kita yang dalam perjalanan menghantar bantuan ke Gaza. Mereka pergi dengan tidak ada sebarang bekalan senjata. Diiringi doa dari seluruh rakyat jelata, mereka pergi tanpa sebarang gentar dan mereka sanggup menghadapi apa jua rintangan yang bakal melanda. Seperti yang dijangka, Israel laknatullah menyelinap masuk seperti lanun dari atas kapal MV Mavi Marmara dan mengakibatkan beberapa orang terbunuh. Antara yang syahid adalah seorang ulama' juga aktivis Islam. Jenayah yang dilakukan oleh Israel sangat2 menimbulkan kemarahan saya dan semua rakyat Malaysia serta dunia. Bagi orang bukan Islam, ini soal ketidakperikemanusiaan oleh Israel dan anggota sekutunya.

Harini berita mengenai kecaman dari presiden Amerika, Barack Obama melahirkan rasa sedihnya di atas kematian dan apa yang berlaku semalam. Beliau menyifatkan tindakan Israel itu terburu2 namun tidak menyalahkan Israel sepenuhnya di atas apa yang berlaku. (Yahudi tetap yahudi. Kawan die buat salah tak nak blame lebih2). Namun lebih menyedihkan saya, saya menunggu kenyataan media oleh PM yang kita sayangi Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak sejak tengahari semalam namun tidak ada sebarang kenyataan media sehinggalah lewat malam semalam. Tindakan yang saya kira sangat lambat kerana serangan ini juga mengaitkan rakyat Malaysia dan sepatutnya beliau bertindak lebih pantas dalam mengutuk rejim zionis. Kenyataan media nya di ulang sebentar tadi dalam Buletin 1.30 di TV3. Lebih membengangkan saya apabila gaya kutukan yang di buat itu tidak seperti yang saya bayang dan harapkan. Sangat lemah lembut. Jika kita belajar dalam Bahasa Melayu pun ada intonasi2 yang sewajarnya digunakan dalam sesuatu ayat bagi menyampaikan makna perkataan itu. Contohnya: jika berbentuk soalan (?), nada nya menaik namun agak lembut. jika berbentuk ayat penegasan (!), nadanya agak keras. Tapi kenyataan PM itu tidak menggambarkan kemarahan yang membuak2. Hanya media yang mengulas mengatakan PM sangat tegas dalam mengecam tindakan zionis itu. Saya sangat kecewa dengan kenyataan media oleh PM kesayangan saya.

Ya, soal bagaiman PM mengecam itu bukanlah soal yang penting sangat bagi orang lain. Namun bagi saya, ia sangat penting kerana ia mencerminkan sikap dan ketegasan pemimpin dalam menyatakan pendiriannya. Atau PM kita ada takut kepada sesuatu??? Saya cuba berandaian sahaja. Sebenarnya seorang pemimpin boleh menaikkan semangat kepekaan rakyat dalam menangani sesuatu isu. Rakyat yang peka isu, itu adalah aspek yang sangat penting dalam mencapai tahap negara maju. Lihat sahaja Amerika, Britain, Itali, Australia, France, semua rakyatnya sudah turun untuk mendemonstrasi aman menunjukkan perasaan benci kepada tindakan zionis. Palestin telah mengisytihar 3 hari berkabung akibat serangan jahat zionis ini. Menunjukkan betapa beratnya isu ini. Pas memberikan tempoh 48 jam kepada PM untuk panggil semua dewan Rakyat bagi membentangkan pelan menyelamatkan rakyat Malaysia yang ditawan dan menghentikan segera sebarang urusan yang rasmi dan tak rasmi dengan negara Israel. Itu hal pepimpin negara kita, namun apa tindakan kita sebagai rakyat Malaysia?

Emm... tepuk dada tanya Iman... Dah sudah ke solat hajat? Doa Qunut Nazilah macamane? Dah buat? Dah start semula ke boikot barang2 Israel dan sekutunya? Nak turun demonstrasi tak lepas Jumaat minggu ini? (bagi yang di sekitar lembah kelang). Ade lahirkan kutukan atau tidak? (walaupun sedikit). Ade tak kita menitiskan air mata kesedihan melihat saudara2 kita di sana di seksa sebegitu rupa? (entry yang lalu ada sedikit doa dan bacaan qunut nazilah untuk kita amalkan). Ayuh kita berdoa beramai2 sambil bertaubat. Mungkin dosa yang kita buat menyebabkan saudara2 kita di sana yang mengalami penderitaan. Ayuh kita bergerak melangkah bersama menuju redha Ilahi.

Yakinlah dengan janji ALLAH. Islam PASTI akan tertegak. Allahuakbar...!!!

video

0 comments:

Related Posts with Thumbnails