Shicida Methods


Pelbagai pendekatan kita boleh gunakan untuk merangsang pemikiran disamping mendidik anak-anak kita dizaman yang mencabar ini. Ini diantara cara yang dikira berkesan yang ingin saya kongsikan kepada semua. Untuk keperluan diri saya juga nanti... hehe.. (^_^)

Sichida adalah satu kelas yang di uruskan oleh masyarakat Jepun untuk melatih anak-anak berfikir dengan menggunakan otak sebelah kanan. Tahukah anda bahawa otak sebelah kanan ini sebenarnya lebih efektif dari otak sebelah kiri? Namun penggunaan otak sebelah kanan ini perlulah lebih dipraktikkan, lebih2 lagi setelah membaca artikel ini.

1. Sebutan2 dan usapan kasih sayang sewaktu anak2 hampir melelapkan mata:
Sewaktu anak2 kita nak tidur atau ketika tidur2 ayam, cakap kat anak2 sepenuh hati dan sejujurnya bahawa kita sayangkan dia, dia budak baik, dia anak soleh, dia budak kuat, tak sakit, dia budak pandai dsb. Lakukan dengan seikhlas hati anda. Pastikan perasaan anda juga tidak terganggu seperti perasaan marah ataupun tidak puas hati.

Untuk pengetahuan anda, otak kanan sedang bekerja apabila waktu tidur2 ayam. Berbeza dengan otak kiri yang telahpun lama tidur. Apabila anak2 kita sudah tidur , ramas2 jari jemari atau tangannya, buat gerakan memicit2 dengan perlahan2 supaya dia kembali semula berada dalam keadaan tidur2 ayam tadi. Dan lakukannya berulangkali.

2. Mulakan dengan penggunaan cards untuk mengajar anak2: 
Cara penggunaan flash card dapat membantu proses pembelajaran dengan lebih pantas. Apabila menunjukkan kad dengan lebih laju dan pantas, maka otak sebelah kanan akan bekerja dengan lebih kuat lagi untuk memahaminya. Buatlah card 123, card ABC atau card gambar2 sebagai salah satu cara untuk menarik perhatian anak2. Pasti seronok kan? 

3. Buat gerak kerja tangan: 
Gerak kerja tangan adalah hasil otak kanan. Ajar anak2 kita bermain tanah liat, water colour, melukis, gunting kertas, origami dsb. Kita boleh cuba dengan melukis gambar seperti rama2, tapi sebelah sahaja dan minta anak2 kita sambung semula lukisan ikut apa yg kita lukis disebelahnya pula. Ia salah satu cara untuk mengaktifkan penggunaan otak sebelah kanan.

Untuk pengetahuan anda, chopstik yang digunakan oleh masyarakat Jepun dan China itu sebenarnya mengaktifkan kerja tangan dan elok untuk mengerakkan otak sebelah kanan.

4. Bersikap positif dan tidak marah anak2 sesuka hati: 
Jangan bersikap suka marah2 atau tengking anak kerana anak2 kita boleh simpan semuanya dalam otak kiri. Sekiranya kita termarah, kita kembali kepada perkara no.1 tadi dan minta maaf dengan perlahan2. Beritahu kebenaran kepadanya apa punca yang membuatkan kita marah padanya.


5. Develop imaginasi anak2 kita dengan cara bercerita: 
Cuba minta anak2 kita menyambung cerita tersebut walaupun kelihatannya agak merapu tetapi kreatif. Ia lebih merangsang otak sebelah kanan dengan lebih baik lagi.

6. Cuba bermain teka-teki dengan anak2: 
Contohnya, letak satu barang dalam kotak tisu dan minta anak2 teka apa barang tersebut. Kita boleh beri anak2 clue seperti warna dan bunyi. Anak2 akan mula boleh develop six sence by concentrating. Dan akhirnya anak2 dapat meneka barang tersebut. Ini salah satu cara untuk mengaktifkan otak sebelah kanan.

Tapi perlu ingat bahawa setiap permainan itu, hanya boleh dilakukan dalam tempoh setengah jam sehari. Sebelum melakukan exercise ini, sila tarik nafas dalam2 dan kita perlu dalam keadaan relaks. Jangan lakukannya semasa memasak ataupun semasa menonton tv.

Setiap yang kita lakukan itu kenalah ikhlas, merendah diri dan bersyukur. Segalanya adalah datang dari Allah yang Maha Berkuasa Lagi Mengetahui. Kerana keizinan-Nya, maka setiap usaha kita berjaya dan insyaAllah anak2 kita akan jadi orang2 yang cerdik. Mudah2an... 

Nak lebih detail, http://www.shichidamethod.com/ (^_^)

 

0 comments:

Related Posts with Thumbnails